Zachowanie na rozmowie kwalifikacyjnej.
Od Pracownia Psychologii Transportu we Wrocławiu |
Rozmowa kwalifikacyjna jest najważniejszym etapem poszukiwania pracy.
Jej pozytywne przejście z wielkim prawdopodobieństwem zaowocuje podpisaniem
umowy o pracę i zatrudnienie.
Aby nasza osoba wywarła dobre wrażenie na pracodawcach na rozmowie kwalifikacyjnej należy się do niej dobrze przygotować.
- Pierwszym krokiem jest zdobycie informacji o firmie. W dobie Internetu nie jest to specjalnie trudne, gdyż praktycznie każda prężnie działająca firma ma stronę internetową. Informacje także możemy zdobywać z for tematycznych, stron internetowych poświęconych określonej branży lub z portali biznesowych czy gospodarczych.
Powinniśmy przygotować informację o działalności firmy, branży w jakiej się obraca, jej specyfiki aby podczas rozmowy nikt nas nie zaskoczył. Ponadto osoba, która wykazuje się wiedzą o firmie jest dla potencjonalnego pracodawcy atrakcyjniejsza. - Wręcz niezbędne jest zapoznanie się ze specyfiką stanowiska na które aplikujemy, jakie są obowiązki i zadania z nim związane.
Pracodawca orientuje się wtedy czy chcemy pracować właśnie na tym konkretnym stanowisku czy też szukamy jakiejkolwiek pracy.
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej możemy być również poproszeni o zaprezentowanie swoich umiejętności w praktyce więc warto wcześniej poćwiczyć aby nie wyłożyć się na błahostkach. Jeśli w CV zaznaczyliśmy, że znamy języki obce warto także potrenować rozmówki o pracę właśnie w tych językach.
Oczywiście powinniśmy nie zapomnieć z kim się spotykamy, kto z nami
przeprowadzi rozmowę, żeby uniknąć błądzenia od pokoju do pokoju w budynku firmy (znać imię i nazwisko).
- Kolejną kwestią jest dobór stroju. Postarajmy się wyglądać schludnie i
elegancko a naszym strojem wyrażać profesjonalizm i szacunek dla osoby z którą
się spotykamy. Ubiór niechlujny, krzykliwy lub prowokujący mógłby być odebrany
jako wyraz lekceważenia.
Pierwsze wrażenie jest istotne. Pamiętajmy o tym, aby mieć swobodne ręce
przy wchodzeniu do biura, aby nie wyglądać nieporadnie. W miarę możliwości
zostawmy okrycie wierzchnie w szatni bądź oddajmy recepcjonistce. Wejdźmy do
biura w sposób pewny siebie, nie zwalniajmy kroku po przekroczeniu progu, zróbmy
to prosto, pewnie i miękkimi ruchami.
Teczkę ze swoimi dokumentami odstaw na bok, przywitaj się podając dłoń i usiądź. Przy podaniu dłoni należy trzymać wyprostowaną dłoń a siłę uścisku dostosować do siły uścisku osoby, z którą się
witamy. Nie należy witać się podając rękę nad biurkiem, najlepiej stanąć po lewej
stronie biurka.
Siedząc starajmy się przyjąć postawę ciała zwróconą do partnera
rozmowy pod kątem około 45 stopni, taka pozycja pozwala na rozluźnienie
atmosfery. Zachowajmy odpowiedni dystans, jeśli za bardzo się zbliżymy nasz
rozmówca zacznie się cofać, możemy być odebrani jako osoba nachalna.
Nadmierna
gestykulacja świadczy o niekontrolowaniu emocji i nie umiejętności opanowania,
podczas rozmowy powinniśmy wystrzegać się zbędnej gestykulacji a najlepiej w
odpowiednich momentach odzwierciedlać gesty i mimikę rozmówcy.
Omawiając swój życiorys, starajmy się każdy jego punkt przedstawić jako atut
np. brak doświadczenia zawodowego jako świeże pomysły, duży entuzjazm, nowe i
świeże spojrzenie, wnoszenie do firmy nowych postaw, kultury i stylu pracy.
Starajmy się znaleźć w swoim dotychczasowym doświadczeniu, sytuacji, które
świadczą o posiadanych przez nas cechach pożądanych przez pracodawcę np.
opieka nad dziećmi jako dobra organizacja pracy i umiejętność radzenia sobie z
wieloma zadaniami.
Przygotujmy sobie pytania, które chcielibyśmy zadać pracodawcy.
Przemyślany i inteligentny sposób zadawania pytań z pewnością może
zapunktować.
Do przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej polecam stronę: http://rozmowakwalifikacyjna.com/